نوشته شده توسط : جی دی ایمپلنت

ایمپلنت فوری بعد از کشیدن دندان

دندان‌پزشکی یک علم تخصصی است که سلامت دهان و دندان را به عنوان عضوی مهم در سلامت جسم و روح، زیبایی و ادا کردن کلمات تامین می‌کند. همچنین به یاری این علم می‌توان بسیاری از بیماری‌ها را در مراحل اولیه شناخت و از پیشرفت آن جلوگیری نمود. ایمپلنت دندان، ترمیم، پرکردن دندان و کامپوزیت دندان، روکش دندان، سفید کردن، تشخیص دندان عقل نهفته، کشیدن آن و … از تکنیک های موجود در این حرفه می باشد.
در برخی موارد کشیدن دندان یک مساله ضروری است. اگر استخوان فک سالم باشد، ایمپلنت در همان روز که دندان کشیده شد کاشته میشود. با این حال، اگر فرد دچار تحلیل شدید استخوان فک و یا عفونت زیاد باشد، ممکن است امکان کاشت ایمپلنت در جلسه کشیدن دندان نباشد. در این موارد، اضافه کردن گرافت استخوان به منطقه الزامی است. قبل از کاشت ایمپلنت، گرافت های استخوانی به 4 ماه برای التیام نیز دارند.

ایمپلنت های دندانی

ایمپلنت ها پایه هایی از جنس تیتانیوم خالص هستند که درون استخوان فک گذاشته می شود و به عنوان ریشه دندان جهت نگهداری روکش هایی که جایگزین تاج دندان می شوند استفاده می شوند این ریشه های مصنوعی پس از اینکه  در استخوان محکم شدند، دندانهای جدید روی این ریشه ها نصب می گردند و این دندانها کاملا” از هر نظر شبیه به دندانهای طبیعی هستند و احساس می گردند .

این روکش ها بطور ثابت توسط چسب های دندانپزشکی به ایمپلنت چسبانیده می شوند. همچنین در مواردی که برای دندانهای مصنوعی فرد گیرکافی در دهان نداشته باشد، می توان از ایمپلنت های باریک یا مینی ایمپلنت ها به عنوان محل گیر مناسبی جهت ثابت نگداشتن دندان مصنوعی استفاده نمود.

ایمپلنت همزمان با کشیدن دندان

بهترین حالت قرار دادن ایمپلنت قرار دادن ایمپلنت بلافاصله پس از کشیدن دندان است.
در صورتی که دندان از دست رفته، عفونی نباشد و مقدار زیادی استخوان در اثر عفونت از دست نرفته باشد، شانس زیادی برای برای جایگزینی همزمان ایمپلنت وجود دارد.
در مورد دندانهایی خلفی که معمولاً چند ریشه هستند و مخصوصاً اولین دندانهای خلفی بزرگ که دو یا سه ریشه است، جایگزین همزمان دندان کشیده و ایمپلنت معمولاً مقدور نیست و بهتر است حدود 6 هفته صبر کرد.
معمولاً پس از کشیدن دندان، مقداری تحلیل استخوان اتفاق می افتد، لذا ایمپلنتولوژیست ها تا حد امکان سعی می کنند بلافاصله پس از کشیدن دندان اگر شرایط فراهم باشد، ایمپلنت را در حفره ی دندان کشیده شده جایگزین کنند.

پس از کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت مخصوصاً در 6 ماه اول تحلیل استخوان اتفاق می افتد، البته به میزان کمتر از زمانی که دندان کشیده می شود و ایمپلنت جایگزین نمی گردد.
لذا، ایمپلنتولوژیست، در صورتیکه فوراً پس از کشیدن دندان ایمپلنت را در حفره دندان قرار دهد و استخوان اطراف ایمپلنت استحکام و تراکم کافی را برای قرار دادن پروتز داشته باشد. آنگاه تصمیم به قرار دادن پروتز گرفته می شود. این پروتز روی ایمپلنت بصورت موقت و خارج از فشارهای جویدن قرار داده می شود و پس از 6 ماه پروتز نهائی قرار می گیرد تا پروتز روی ایمپلنت در موقعیت نهائی خود قرار گیرد.

مراحل انجام ایمپلنت فوری

-روز اول جلسه جراحی قسمت ریشه و ساخت پروتز موقت
-در فک پایین پس از ۳ ماه و در فک بالا بعد از ۵ ماه قالبگیری مجدد انجام میشود و پس از حدود ۲ هفته پروتز نهایی ساخته و جایگزین پروتز موقت می شود
-در شرایط بی دندانی کامل ایمپلنت فوری در روز جراحی به اتصالات دست دندان وصل می شود و در همان روز به دست دندان متصل می شود یعنی در این شرایط دیگر نیازی به ساخت پروتز موقت نمی باشد و فقط در ۱ جلسه ریشه ها جراحی شده و اتصالات به پروتز و ایمپلنت وصل میشود و از همان روز اول پروتز شکل میگیرد.

مزاياي ايمپلنت‌هاي فوري

كوتاه شدن زمان درمان و حفظ استخوان و در نتيجه زيبايي بهتر.
ایمپلنت فوری بیشتر برای دندانهای جلویی استفاده میشود که در زیبایی بسیار حائز اهمیت هستند و احتیاج به جایگزینی فوری داریم که فاز بی دندانی نداشته باشیم .
در دندانهای کرسی فقط در صورتی که گروهی باشند این کار را انجام میدهیم در این مورد اگر بی دندانی به صورت تک دندان باشد با وجود ۶۰ نیوتون فشار هم به صلاح نیست این کار انجام شود در نهایت تمام اینها بستگی به شرایط فرد دارد لازم به ذکر است که پروتز ثابت خیلی محکم است و برای استفاده ۱۵ تا ۲۰ سال ساخته می شود و چون ایمپلنت جوش نخورده نمیتوان این فشار را به استخوان آن وارد کرد و حتما نیاز به یک پروتز سبک است تا زمانی که کاملا استخوان جوش بخورد .
از مزایای دیگر این پروتز موقت قابل سایش بودن آن است که باعث میشود فشارهای حاصل از جویدن به خود پروتز وارد شود نه به ریشه دندان زیرا که برای جوش خوردن استخوان باید هیچ حرکتی وجودنداشته باشدبنابراین واردشدن فشاربه ناحیه میتواند منجربه جوش نخوردن ایمپلنت شود.در واقع با از بین رفتن این پروتز موقت هیچ آسیبی به ایمپلنت وارد نمیشود.
دیگر موارد ایمپلنت فوری زمانی است که تعداد زیادی دندان درکنار هم از دست رفته باشد یا به طور مثال یک فک کامل بی دندان وجود داشته باشد در این شرایط تمامی نواحی بی دندانی ایمپلنت شده و در روز جراحی توسط یک پروتز موقت بهم متصل می شود این باعث شده که ایمپلنت ها به هم متصل و در اصطلاح کلاف شوند که خود به خود در ثبات ریشه ها کمک کرده و جلوگیری از تکان خوردن احتمالی می شود با این شرایط می توان امیدوار بود که ریشه ها در جایگاه استخوانی خود ثابت شده اند و احتمال جوش خوردن تا حد بالایی زیاد می شود و پس از گذشت ۳ تا ۵ ماه که لثه شکل نهایی خودش را پیدا کرد میتوان پروتز موقت را با دائمی جایگزین کرد.





:: برچسب‌ها: قیمت ایمپلنت , مرکز ایمپلنت , کاشت دندان , کلینیک ایمپلنت ,
:: بازدید از این مطلب : 38
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 آذر 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: